Friday, March 1, 2013

Membaca Surah al-Kahf Hari Jumaat: Sunnah Yang Diabaikan



 
Surah ini  merupakan salah satu surah dalam  al-Quran yang mempunyai banyak kelebihan dan keutamaan sebagaimana sabdaan nabi saw. Akan tetapi surah ini terpinggir daripada menjadi amalan kaum muslimin. Terutama membacanya hari atau malam Jumaat.
Kebanyakan orang Islam di Nusantara membaca surah Yasin yang dikhususkan pada malam Jumat dengan harapan mendapatkan keutamaannya. Namun sayangnya, semua hadis yang menerangkan keutamaan surah Yasin tidak mencapai darjat sahih. Bukan tidak boleh membacanya, amalan pengkhususan membaca surah Yasin pada malam Jumaat dan mengabaikan surah yag sepatutnya dibaca iaitu surah al-Kahf bertentangan dengan tunjuk ajar Rasulullah saw.
Mungkin ramai yang tahu keutamaan surah al-Khaf namun tidak mampu membacanya kerana surah ini agak panjang iaitu mempunyai 110 ayat iaitu 11 muka lebih ( Mushaf Uthmaniy). Membaca surah ini secara keseluruhan mengambil masa lebih kurang setengah jam. Amat sesuai dibaca selepas solat maghrib sementara menunggu waktu Isyak.
Membaca surah al-Kahf ini dengan ikhlas, beriman dan menghayati isi kandungannya serta berusaha mengamalkannya akan memperoleh keutamaan yang sangat besar sebagaimana penjelasan yang disampaikan nabi saw.
Berikut ini akan dikongsikan hadis-hadis tentang keutamaan surah Al-Kahf.
1- Peroleh cahaya di antara dua Jumaat dan pada hari kiamat.
عَنْ أَبِى سَعِيدٍ الْخُدْرِىِّ أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ :« مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْكَهْفِ فِى يَوْمِ الْجُمُعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّورِ مَا بَيْنَ الْجُمُعَتَيْنِ »
Dari Abu Sa’id Al-Khudri ra, bahwa Nabi saw bersabda: “Barangsiapa yang membaca surah Al-kahf pada hari Jumaat, maka Allah akan menyinarinya dengan cahaya di antara dua Jumaat.”
(Diriwayatkan oleh Al-Hakim, Al-Baihaqi dan dinilai sahih oleh al-Albaniy)
Nur (cahaya ) yang disebutkan dalan hadis di atas boleh jadi ‘nur ma’nawiy’ dengan makna sesiapa yang membaca surah al-Kahf pada hari Jumaat maka ia akan menjadi penghalang daripada melakukan maksiat, memberi petunjuk ke jalan yang benar di antara dua Jumaat sebagaimana seseorang itu diterangi dengan cahaya.

Maksud yang kedua bagi cahaya ialah ‘nur hissi’ dengan maksud sesungguhnya cahaya itu menerangi wajahnya pada hari kiamat dan di dunia wajahnya juga bercahaya dan cantik. Tafsiran yang kedua ini lebih tepat dengan hadis Nabi saw yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar r.a :

من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة سطع له نور من تحت قدمه إلى عنان السماء يضيء له يوم القيامة، وغفر له ما بين الجمعتين. أخرجه المنذري في الترغيب والترهيب
“Sesiapa yang membaca surah al-Kahf pada hari Jumaat maka cahaya akan menerangi untuknya dari bawah tapak kakinya hingga ke langit dan menerangi untuknya pada hari kiamat serta diampunkan untuknya di antara dua Jumaat”. ( dinukilkan oleh al-Munziriy dalam al-targhib wa al-Tarhib)
2- Penyelamat daripada fitnah Dajjal. 
عَنْ أَبِى الدَّرْدَاءِ أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ : « مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْفِ عُصِمَ مِنَ الدَّجَّالِ » وفي رواية ـ من آخر سورة الكهف ـ
Dari Abu Darda’ radhiyallahu anhu, bahwa Nabi saw bersabda: “Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surah Al-kahf, niscaya dia akan terlindungi dari (fitnah) Dajjal. Dan di dalam riwayat lain disebutkan: “(sepuluh ayat terakhir) dari surah Al-kahf.” (Imam Muslim, Ahmad, Ibnu Hibban, Al-Hakim dan Al-Baihaqi).
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « من قرأ سورة الكهف كما أنزلت ، كانت له نورا يوم القيامة من مقامه إلى مكة ، ومن قرأ عشر آيات من آخرها ثم خرج الدجال لم يسلط عليه ، ومن توضأ ثم قال : سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ، كَتَبَ فِي رَقٍّ ثُمَّ طُبِعَ بِطَابَعٍ فَلَمْ يُكْسَرْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»
Dari Abu Sa’id Al-Khudri ra, ia berkata: Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa membaca surah Al-kahf sebagaimana diturunkannya, maka surah ini akan menjadi cahaya baginya pada hari Kiamat dari tempat tinggalnya hingga ke Mekah. Dan barangsiapa membaca sepuluh ayat terakhir dari surah Al-kahf lalu Dajjal keluar (datang), maka Dajjal tidak akan membahayakannya. Dan barangsiapa berwudhu lalu ia mengucapkan;
“SUBHAANAKALLOHUMMA WABIHAMDIKA ASYHADU AN LAA ILAAHA ILLAA ANTA ASTAGHFIRUKA WA ATUUBU ILAIKA” (artinya: Maha Suci Engkau ya Allah, dan dengan memuji-Mu, aku bersaksi bahwa tiada sesembahan yang haq diibadahi selain Engkau, aku memohon ampunan dan aku bertaubat kepada-Mu), maka ia akan ditulis pada lembaran putih yang bersih, kemudian dicetak dengan alat cetak yang tidak akan robek sampai hari Kiamat.”(An-Nasa’i, Al-Tabarani, Al-Hakim, dinilai sahih oleh al-Albaniy)
3- Peroleh keampunan Allah di antara dua Jumaat
Maksud hadis riwayat Ibn Umar, Rasulullah saw bersabda :
“Sesiapa yang membaca surah al-Kahf pada hari Jumaat maka cahaya akan menerangi untuknya dari bawah tapak kakinya hingga ke langit dan menerangi untuknya pada hari kiamat serta diampunkan untuknya di antara dua Jumaat”. ( dinukilkan oleh al-Munziriy dalam al-targhib wa al-Tarhib)
Demikianlah beberapa hadis sahih tentang keutamaan dan keagungan surah Al-kahf. Mudah-mudahan kelebihan yang dikongsikan ini akan memberi kekuatan kepada kita untuk sentiasa membacanya pada malam dan hari Jumaat.
Semoga Allah memberi kekuatan dan petunjukNya kepada kita semua untuk mengamalkan surah al-Kahf pada setiap Jumaat.
 
Wallahu Ta’ala A’lam.




No comments:

Post a Comment