Saturday, October 12, 2013

Disebalik susunan zikir dgn lafaz Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha illa ALLAH dan Allahu Akbar!

Dengan Menyebut Namamu  ya ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

  • Subhana ALLAH ( Maha Suci ALLAH )

 Ungkapan lafaz zikir subhanallah ini adalah tidak lain dan tidak bukan demi menyatakan bahawasanya hanya ALLAH yg bersifat suci dari segala yang bersifat kotor atau tidak suci. Lazimnya kita manusia seringkali melakukan dosa dan bersifat kotor terhadap diri sendiri, sebagaimana yang telah kita ketahui setiap dosa yang kita lakukan akan meninggalkan satu titik hitam pada hati kita. Jadi lafaz zikir subhanallah dan istighfar itu adalah tidak lain hanyalah untuk membuang titik-titik hitam yang masih berbekas di hati kerna kelakuan dosa kita. Untuk menyucikan diri kita dengan memohon penuh pengharapan akan dikurniakan kesucian hati yg sebenar dari yg Maha Suci.

  • Alhamdulillah ( Segala Puji Bagi ALLAH )
 Bagaimana mungkin akan terlahir ucapan syukur seikhlas hati dengan erti kata lain syukur diatas rasa syukur yg sebenar-benarnya tanpa kesucian dari dalam hati yang terdalam? yang mana ucapan itu akan terlahir dari jiwa yang penuh ikhlas dengan niat memuji ALLAH kerna limpahan kurnianya kepada kita. Ramai org yang pandai mengucapkan syukur apabila menerima sesuatu kepujian atau rezeki akan tetapi berapa ramai yang masih mampu mengucapkan Alhamdulillah ketika didalam kesulitan? Sedangkan kesulitan dan kesenangan itu kedua-duanya adalah kurniaanNYA. Jarang ada yg mampu mengucapkan lafaz syukur itu ketika ditimpa musibah. Astaghfirullahal Azim. Mengapa sangat sedikit aku bersyukur?

  • La Ilaha Illa ALLAH ( Tiada Tuhan Yang Berhak Disembah Melainkan ALLAH )

 Jika hati sudah suci dengan lafaz SubhanaALLAH dan kesyukuran telah terlahir dalam susah mahupun senang. Zikrullah dgn lafaz La Ilaha Illa ALLAH akan mampu kita jalani tanpa ragu lagi. Kebiasaannya diri ini mengucapkan kalimah La Ilaha Illa ALLAH dengan hanya melafazkan dibibir akan tetapi tidak dengan perlakuan dan rohani. Astaghfirullah, sangat goyah jiwa ini dalam langkah. Itulah sebabnya ucapan zikrullah dgn lafaz La ilaha Illa ALLAH ini susun aturnya terletak pada susunan yang ketiga bilamana diri telah berjaya disucikan dan dalam diri sudah tertanam rasa syukur dengan apapun yg menimpa jadi tanpa ragu setiap langkah kita berjalan La Ilaha Illa ALLAH yg menjadi teman.

  • Allahu Akbar ( Allah Maha Besar )

 Apabila zikir yang tiga diatas berjaya diterapkan dengan baik ke dalam hidup dan langkah perjalanan kita, maka yang terkemudiannya barulah kita dapat melihat Kebesaran dan Kekuasaan ALLAH dalam setiap perkara yang kita lihat, perkara yang kita dengari, dan lafaz kata dari sesiapapun akan menunjukkan kebesaran ALLAH dan menemukan kita dengan kekuasaanNYA.

  • Kesimpulan
Kehidupan manusia tidak lari dari dosa dan noda setiap hari, setiap masa dan setiap detik. Akan tetapi boleh disucikan dengan lafaz subhanaALLAH dan yg seangkatan dengannya yang bertujuan untuk menghapuskan atau menyucikan diri dari dosa. Kemudiannya, barulah kita akan dapat mensyukuri segalanya yang terjadi dengan lafaz Alhamdulillah meskipun yang hadir diketika itu adalah musibah atau ujian yg berat tetapi masih mampu kita syukuri dengan Ahamdulillah dan terus tersenyum. Kemudiannya, barulah ucapan kalimah La Ilaha Illa ALLAH itu dapat dijalani dengan lebih nikmat dan terasa kemanisannya. Akhir sekali barulah kita dapat menyaksikan kebesaran ALLAH ( Allahu Akbar ) dalam setiap segala yang terjadi tidak kira dari sebesar-besar perkara sehingga sekecil-kecil perkara. Wallahu a'lam.

Apa yang aku nukilkan dan susun aturnya mengikut apa yang disarankan kepada kita agar berzikir dengan lafaz-lafaz ini selepas solat ( zikir selepas solat ) dan susun atur ini tidaklah sia-sia. Hidup ini penuh dengan HikmahNYA baik yang tersurat mahupun yang tersirat. Aku bukanlah manusia mulia. Tetapi ingin aku ditempatkan di syurga yang menjadi tanda KemuliaanNYA ALLAH tuhanku dan kalian itu.
'' Ya Rahman Ya Rahim. Ampunilah segala kerosakan yang telah aku lakukan dalam amalku. Ampuni ketelanjuran kata-kataku. Kau peliharalah aku dan kami semua dengan RahmatMu ".

                                                                                    
                                                                 yus-YUS-yus-YUS-yus-YUS-yus     
                                                                                          -yus Dulu kini& selamanya.-




No comments:

Post a Comment